Followers

Al-Quran yang interaktif & berinformasi !!

Iklan susu cap junjung... ~

Thursday, June 3, 2010

6 Petua membeli durian


1. Tengok tangkalnya, kalau terlalu kering maksudnya durian tu dah tak fresh dah (dah lama di ambil). Kalau setakat kering sikit je, biasa laa tu...


2. Tengok kat bahagian bawah, kalau dah retak mungkin dah terlebih masak/matang atau dah tak fresh dah. Tapi masih Okay lagi...

3. Cium buah durian, jika ada bau yang kuat, mesti sedap durian tuh. Kalau tak berbau sangat, maksudnye durian tu tak masak/matang lagi..

4. Gunakan kuku/belakang pisau untuk mengetuk/menggaruk buah durian, kalau dengar macam ada ruang kosong, kemungkinan durian tu bagus.

5. Letak durian dekat dengan telinga anda, pastu goyang dan dengar dengan cermat, durian yg isinya bagus, akan ada bunyi macam something bergerak dalam tu.

6. Carilah lubang sekitar buah durian, jika ada lubang kecil di suatu tempat, kemungkinan besar ada cacing (larva serangga) yang telah bersembunyi ke dalamnya.

7. Ya, sebenarnya ada langkah 7. Kalau boleh, baik suruh je Penjual Durian tu bukak buah durian tu, dan bole rasa terus... tak payah susah2 nak kopek lagi, heheh... :)

P/s: Kalau korang rasa ada nak tambah Petua, sila2 lah ye.. :)

5 comments:

cha said...

dulu i hantu durian skrg tak lg :)

supergassoline said...

huhueww..
lame ta mkn durian...
ske durian kg.!!

:))

mr. junior said...

durian wat tempoyak paling bez..haha

shaffique said...

petua bagus ni..haha..


My latest entry : Design Kasut Nike Yang Awesome !

MiaSaidin said...

salmia like this!
hehehe..