Followers

Al-Quran yang interaktif & berinformasi !!

Iklan susu cap junjung... ~

Friday, February 19, 2010

-----Sedikit Intro...

 Actually, lompat tikam adalah sejenis kuih tradisional Pantai Timur yg terdiri drpd kombinasi tepung berwarna hijau, santan putih, pulut merah dan air nisan yg berwarna hitam. Aku memilih utk menamakan blog ni Lompat Tikam kerana isi blog ni nanti adalah kombinasi macam2 cerita (kalau aku rajin laa...) :p.


Q: Kenapa kuih ini diberi nama lompat tikam?
A: Orang kata, dulu kuih ini biasanya dihidangkan selepas pemuda2 kampung berlatih silat.
Aku kata, lantaklah sebab ape pun, asalkan kuih ni mmg sedap! hohoho... 

6 comments:

cleoputri said...

air nisan?? ape tu?
*tak pernah pon makan kuih ni. first time dengar.*

nuyuEna said...

nk tlong jwb...air nisan = air yang manis dari gula melaka..
sy suke kueh ni:)

kawe said...

pernah pekena kuih ni kat gerai bawah tanah midvalley, kedai belanga. try 1 nak 2, tiga dah xboleh manis sangat.

djambu puadovich said...

air nisan = air manisan...

akuzle said...

nk tulon tambah...

air nisan= bukan air dr batu nisan yea?...ehehehhe

Captain said...

cara sebut dye lam loghat pantai timur lopat tikae kn?!