Followers

Al-Quran yang interaktif & berinformasi !!

Iklan susu cap junjung... ~

Saturday, August 13, 2011

Ketinggian Nabi Adam A.S adalah 60 hasta (27 meter @ 90 kaki) !!

Terdapat sebuah hadith sahih yang berbunyi:

Hadis Abu Hurairah r.a katanya:
Rasulullah s.a.w pernah bersabda: Allah telah menjadikan Nabi Adam setinggi enam puluh hasta. Setelah menciptakannya Allah berfirman: Pergi dan berikan salam kepada kumpulan itu. Mereka adalah sekumpulan Malaikat yang sedang duduk, maka dengarlah jawapan mereka kepadamu kerana salam itu adalah salam penghormatan untukmu dan keturunanmu. Maka Nabi Adam pergi dan mengucapkan: السَّلَامُ عَلَيْكُمْ Mereka menjawab: السَّلَامُ عَلَيْكَ وَرَحْمَةُ اللَّهِ Mereka menambahkan وَرَحْمَةُ اللَّهِ Maka rupa bentuk setiap manusia yang akan memasuki Syurga adalah seperti Nabi Adam. Ketinggiannya enam puluh hasta. Setelah Nabi Adam, rupa bentuk (ketinggian) manusia terus berkurang hingga sekarang.




(Translation of Sahih Bukhari, Volume 4, Book 55, Number 543)
Sumber : Link


Tinggi kan?
Nampak macam mustahil, tapi sebenarnya ada bukti2 saintifik yang menyokong hadith ini seperti:

1. Bumi ini sebenarnya "berkembang"dari zaman dahulu, maka tarikan graviti semakin bertambah, lalu ketinggian manusia semakin berkurang. (sumber: Link)

2. Teori Population Bottleneck yg menerangkan bahawa ketinggian manusia menyusut, dan bukti bahawa manusia berasal dari DNA yg sama beratus-ratus ribu tahun dahulu (sumber: Link 1 dan Link 2 )

Dulu aku pernah terbaca pasal penemuan rangka2 manusia yg bersaiz gergasi, tapi ada gambar yg dipaparkan adalah gambar yg palsu/di edit. Tapi itu tak bermakna yang manusia bersaiz gergasi tidak wujud kan...

Wallahua'lam (Hanya Allah yang Maha Mengetahui) ....


P/s: Usia bumi dianggarkan setua 4.54 billion years old. Kiamat dah dekat kot? 

~ As-Salam...

2 comments:

misyamissyou said...

60 hasta tu tgi mane eh? ade tgi bangunan 3-4 tingkat x? ish..mesti mase tu pokok pun nmpak cm rumput je..

Fara Rara Tralala said...

hehe.cube pikir logik, dinosaur kan besar? if manusia zaman dlu kecik, mesti dinosaur da pijak pijak orang & mengganas.hehe.so mesti zaman dlu dinosaur besar ayam jew kan? hehe